Az EMMI által indított
iPatika olyan elektronikai fejlesztés, mely mobileszközökön tesz elérhetővé bizonyos közérdekű gyógyszertári információkat. A felhasználók tájékozódhatnak többek között a patikák elérhetőségéről, nyitva tartásáról, ügyeleti rendjéről. Térképes megjelenítést és útvonaltervezést is tartalmaz. Az ipatika információi a GYEMSZI és az OTH adatbázisaira épülnek, az információs oldalt a Magyar Gyógyszerész Kamara frissíti.
Az
ugyeletespatika.com továbbra is működik - akár asztali számítógépről is, ennek egy továbbfejlesztett változata távolság szerinti listába rendezi a patikákat és az ezekhez vezető utat tetszés szerint megmutatja.
A
hazipatika.com is készített egy alkalmazást
okostelefonokra, Egészség GPS néven, amely segít megtalálni a legközelebbi egészségügyi intézményt, patikát. Adatbázisában gyógyszertárak, kórházak, drogériák is szerepelnek. Az alkalmazás megtervezi a legközelebbi útvonalat, akár autóval, akár tömegközlekedéssel utazik a felhasználó.
Botz Lajos Az „Informatikai kihívások és lehetőségek az egészségügyben” című tavalyi MGYK konferencián kifejtette, hogy gyors informatikai fejlődés várható a mobileszközök területén:
„Az információs technológia fejlődésében, mint mindannyian tudjuk, robbanás történt. Érdekes a Nokia előrejelzése arról, hogy a mobil szolgáltatásokon keresztül futó információk hogy fognak megváltozni az elkövetkező években. Eszerint minden szolgáltatás elérése mobil eszközökkel nagyon meredeken fog emelkedni. Annak ellenére azonban, hogy az egészségügy a leginkább információ-igényes, és információval telt rendszer, és az információk elemzéséből, összesítéséből származó legnagyobb hatékonyságnövekedés az egészségügyben lenne, mindenhol a világon azt mondják, hogy az informatikát a legkevésbé az egészségügyben használjuk.”
Magyarországon napjainkban körülbelül 1,5-2 millió ember használ okostelefont, tabletet 300-400 ezer. A tipikus okostelefon-használó 25-34 éves diplomás, gazdaságilag aktív budapesti vagy megyeszékhelyen élő személy. Előrejelzések szerint 2020-ra a nyugati világban mindenki rendelkezni fog okostelefonnal. Ez a trend a gyógyszerkereskedelmet, a gyógyszertárakat is arra kell, hogy ösztönözze, hogy aktívabban és kreatívabban használják ki a mobileszközökben rejlő lehetőségeket, a marketing területén különösen.
„Egy patikai reklámeszköznek látványosnak, egyedinek, szórakoztatónak és újrafelhasználhatónak kell lenni” Buzási Bence, a Progressive kreatívigazgatója szerint.
„A jó applikáció a hasznos tartalom, a praktikusság és a szórakoztatás ideális egyvelegéből áll össze” fejtette ki Both Balázs, a Starski tartalommenedzsere a gyógyszeriparhoz köthető mobilalkalmazások kapcsán.
A gyógyszertári marketingben is megkülönböztetünk hideg és forró zónát, szabadpolcos és tárás patikát, szerephez juthat 3D-s termékplakát, gamification („játékosítás”), hagyományos (újság, televízió) reklám és internetes reklám, mindezekkel részletesebben a „Gyógyszertári marketing” című cikkeinkben foglalkozunk.
Forrás:
Pharma Online, Az „Informatikai kihívások és lehetőségek az egészségügyben” című