Már évek óta tervbe van véve, hogy a jelenlegei papíralapú recepteket felváltja az elektronikus alapú recept felírás. A beteg vagy megbízottja az azonosítást követően a jelenlegi vény nélkül kiválthatná a szükséges készítményt.
Előnyei (számszerűsíthető) a betegek szempontjából: a legkedvezőbb gyógyszer kerül kiadásra a beteg számára
Nem számszerűsíthető előnyök a betegek szempontjából: várakozási idő csökken, ügyintézés egyszerűsödik, több idő jut a betegre, növekszik a betegtájékoztatásra, tanácsadásra fordított idő, javul a betegbiztonság, helytől független nemzetközi használat lehetősége
Előnyei (számszerűsíthető) az ágazat szempontjából: legkedvezőbb áru gyógyszer kerül kiadásra, előellenőrzések bevezethetősége, mérhető gyógyszerkassza megtakarítás
Nem számszerűsíthető előnyök az ágazat szempontjából: javul a lakosság egészségtudatosságát növelő intézkedések hatékonysága, javul a gyógyszerbiztonság és a terápiás eredményesség, új szolgáltatás bevezetése (orvos-beteg találkozási nélküli gyógyszerrendelés kiszűrése), új gyógyszer adat mátrix.
A felírás és kiváltás menete: betegazonosítás, ellenőrzés, e-recept rekord továbbítása központi szerverre, dokumentáció átadása a betegnek (ambuláns lap, zárójelentés, háziorvosi tájékoztató), beteg vagy meghatalmazottja azonosítása a kiváltáskor, TAJ alapján lista a sorban álló receptekről, szükséges készítmények expediálása, számla aláírása a kiváltáskor
Elvárások: megmaradjon a szabad patika választás lehetősége, a vonatkozó adatvédelmi elvárások betartása, a program integrálódjon az alapellátás gyakorlatába, a program alkalmas legyen az orvos-beteg, illetve gyógyszerész-beteg találkozások számának újraszabályozására, valamint az e-recept bevezetésével újra kell szabályozni a szoftver használati elvárásokat.
Az e-recept projekt szakmai céljai: az egészségügyi finanszírozás veszteségeinek csökkentése, várakozási idő csökkentése, betegbiztonság erősítése, visszaélések számának csökkentése, gyógyszerbiztonság, terápiás eredményesség növelése
Az e-recept Magyarországon is lehetővé tenné, hogy a beteg sms-ben vagy e-mailben rendelje meg a gyógyszerét. Az időpontfoglalások elektronikusan is végezhetők lennének. Az elektronikus adatbázis, e-konzultáció segíthetné az orvos és a beteg kapcsolattartását, naprakész kommunikációt biztosítana kórházak, patikák, háziorvosok és egyéb egészségügyi szervezetek között. Egy központi adatbázis rögzítené a betegeknek felírt gyógyszert az e-recept alapján, ezt követően a patikában lekérdeznék ezt, majd a kiadnák a beteg számára a gyógyszert.
Az OEP tavalyi vénytendere egyértelművé tette, hogy az e-recept 2014-ben sem kerül bevezetésre, pedig jelentős pályázati forrás áll rendelkezésükre.
„Rövid távon…körülbelül egymilliárd forint az e-recept bevezetéséhez szükséges informatikai háttér kialakítása, ami már középtávon megtérül. Nem csak azért, mert nem kell papírreceptekre költeni, de úgy is, hogy ezzel elkerülhetők a tévesztések, átláthatóbbá válik, melyik orvos mit rendelt, melyik beteg mit váltott ki.”
Kb. 3 milliárd forintos uniós forrás áll az OEP rendelkezésére az informatikai rendszerek fejlesztésére, tehát az anyagi forrás már megvan az e-recept bevezetésére és az elektronikus adatbázisra való átállásra. „A három milliárdos program fő célja, hogy megteremtse a hatékonyabb feladatellátáshoz és munkavégzéshez szükséges korszerű, egységes informatikai hátteret.”