Gyógyszertári marketing VI.

A korábbiakban megosztottuk több online marketing tanácsadó véleményét, tanácsát, az alábbiakban a Prezi és a Marketing Commando tapasztalatait is közöljük:  A Prezi tavalyi felmérése szerint a hazai kis és középvállalkozások (kkv) felének nincs honlapja, csupán elenyésző hányaduk vezet blogot, a kkv-ok többsége pedig semmilyen hirdetési tevékenységet nem végez.
 
A Prezi szerint csak az a honlap hatékony, amelyik felhasználóbarát és egyúttal google-barát. Nagyon fontos a vizualitás és a tartalom összhatása, mert csupán néhány másodperc alatt dől el, hogy a látogató marad vagy továbbklikkel egy másik weboldalra. A személyes jelleg megfoghatja a látogatót, ha mondjuk számára valami pozitív személyes kapcsolódási pont jelenik meg, amely „szól” hozzá.
 
A Marketing Commando online marketing tanácsadó cég szerint is „a tartalom a leges-legjobb eszköz, ami egy honlapot sikeressé tehet. Hiába minden csillogó-villogó grafika, hang, animáció, a legújabb programozási trükkök. Ha a honlapon nincs olyan tartalom, ami érdekelné a látogatókat, akkor hamar elmennek és soha nem jönnek vissza.”
 
Napjainkban a Facebook, mint online marketing eszköz, hirdetési felület megkerülhetetlen tényezőnek tűnik, de azért vannak akik óvatosságra intenek: „a hosszú távú, hatékonyabb működés érdekében a magyar vállalatoknak tanácsos saját, a Facebook-tól független aktív közösséget, például egy céges blogot létrehozniuk” vélekedik Gombos Zsolt Facebook-szakértő, az Online Marketing Akadémia alapítója.
 
Gombos „ jó opciónak látja a saját közösségi oldal létrehozását, például egy céges blog formájában. A vállalatok az oldalt látogatók adatainak összegyűjtésével  saját adatbázist építhetnek, így idővel nem lesz szükségük a Facebook-ra, mint adatforrásra. A továbbiakban pedig email- és remarketing segítségével az egyszeri látogatók precízen újracélozhatók. 
 
Természetesen a gyógyszertáraknál speciálisan és korlátozottan érvényesül a fentiekben, illetve korábbi cikkeinkben megfogalmazott tanácsok, tippek hatékonysága, hiszen a patikák helyzete meglehetősen egyedi, az internetes ügyfeleik motivációja is eltérő lehet az általánostól. A gyógyszertárak helyzetéből fakadóan az online (saját weboldalukon, vagy fórumokon folytatott), illetve személyes tanácsadás szerepe viszont felértékelődött, akár hatékonyabb eszközzé is válhat, mint az összes létező online marketing eszköz. 
 
Összességében elmondható, hogy napjainkban a promóciós keretek szűkülésével és az árrés csökkenésével, valamint a patikák számának (a liberalizációkor történt) megnövekedésével a hazai patikák életében felértékelődött a hatékony online marketing- és kommunikációs stratégia kialakítása, a hatékony online marketing eszközök megtalálása és igénybevétele.
 
A gyógyszermarketingnek van egy sajátos eszköze is, a tudatalatti befolyásolása:
„Napjainkban a gyógyszer-marketing területén éleződik a fegyverkezési verseny, és a hirdetők nemcsak a célcsoport/vásárlók racionális gondolkodására akarnak hatni, hanem az érzelmeiket és a tudatalattijukat is befolyásolni akarják. Egy egészségügyi tanácsadó cég munkatársai, Harry Sharman és Debbie Allman a pharmafile-on számoltak be a viselkedési közgazdaságtan (Behavioral economics) gyógyszerválasztással kapcsolatos megállapításairól. Módszereiket minden olyan szakma képviselői sikerrel alkalmazhatják, akik szemtől szembe találkoznak az ügyfelekkel, így a gyógyszerészek is befolyásolhatják klienseiket az adott beteg számára jobb kimenetet eredményező döntések és választások elősegítése érdekében.
 
A viselkedési közgazdaságtan, ami a közgazdaságtan és a pszichológia eredményeit ötvözi, annyiban tér el a klasszikus közgazdaságtantól, hogy a döntések leírásakor a ráción kívül számba veszi az érzelmek és a tudatalatti hatását is.
 
Harry Sharman és Debbie Allman cikke az antidepresszáns Abilify (aripiprazole) egy reklámjának példáján mutatja be, hogyan próbálják a gyógyszercégek a betegek érzelmeit befolyásolni. A reklám üzenete szerint a beteg és a gyógyszer egymással együttműködve, csapatmunkában, mintegy barátokként küzdenek a betegség ellen, a reklámarc nem szomorú, hiszen a gyógyszerrel karöltve immár kontrollt gyakorol tünetei felett. „Nem vagy egyedül, együtt legyőzzük a kórt!” – mondja a megszemélyesített pirula.
 
Természetesen minden választást befolyásolnak az előítéletek, a megérzések és a heurisztika, a korábbi tapasztalatok, azaz nem racionálisan, a bizonyíték alapú vizsgálatok eredményei szerint döntünk gyógyszerválasztáskor sem.”
 
Tudattalan befolyásoló tényezők
 
„Íme néhány az előítéleteink közül:
  • Az embereknek fontosabb egy meglévő dolog elvesztésének megakadályozása, mint ugyanazon dolog megszerzése,
  • Ami ritka, az értékesebb,
  • A várható jövőbeli események annál kevesebb figyelmet kapnak, minél távolabbiak,
  • A részekkel külön-külön könnyebb foglalkozni, mint egyben az egésszel,
  • Egyszerre egyet: ha valaki egyszerre több cél elérése érdekében dolgozik, hatékonysága általában kisebb, mintha egyenként akarná céljait elérni,
  • Az emberek a termékeket az áruk alapján értékelik, nem pl. a minőségük vagy hasznosságuk szerint.
Ezen előítéletek és tudattalan befolyásoló tényezők ismeretében Harry Sharman és Debbie Allman pl. azt ajánlják, hogy amikor egy-egy gyógyszerrel kapcsolatos komplex üzenetet szeretnénk eljuttatni a pácienshez, érdemes az üzenetet részekre szedni, és egy-egy részt akár több egymást követő alkalommal újdonságként elővezetni, nem ugyanazt a bonyolult üzenetet ismételgetni többször is.”
 
Forrás: www.prezi.com, www.marketingcommando.hu, MTI, www.hirado.hu,  Pharmaonline - Dr. Kazai Anita: A tudatalatti befolyásolása: egy új eszköz a pharma-marketingben 
Google+

Szakmai oldalak

hasznos linkek

tovább

Kapcsolat

üzenetküldés
 

tovább

patika-lap.hu

Gyógyszerinformációs és kereskedelmi portál

tovább